8th Learning Sheet Activity 1 to 12 | Class 8th Activity Sheet 1 | 2nd Language English Activity 1 to 12

8th Class Kalika Chetarike Activity 1 to 12
Second Language English Activity 1 to 12

2022-23 ನೇ ಸಾಲಿನ 8ನೇ ತರಗತಿಯ ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳಿಗೆ ಕಲಿಕೆಯನ್ನು ಇನ್ನು ಹೆಚ್ಚಿನ ಚೈತನ್ಯದಾಯಕವಾಗಿ ಮಾಡಲು ಮತ್ತು ಚಟುವಟಿಕೆ ಗಳೊಂದಿಗೆ ಕಲಿಕೆಯನ್ನು ಮಾಡುವುದಕ್ಕಾಗಿ,  ಈ ವರ್ಷದ ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳಿಗೆ ಕಲಿಕಾ ಚಟುವಟಿಕೆ (Kalika Chetarike) ಅನ್ನು ಪರಿಚಯಿಸಿದ್ದು, ಇದರಲ್ಲಿ ಕಲಿಯುವ ಪ್ರಕ್ರಿಯೆ ಬಹಳ ಸುಲಭವಾಗಿದೆ. ಈಗ ನಾವು 8ನೇ ತರಗತಿಯ Kalika Chetarike 1 Activity 1 to Activity 12 ಅನ್ನು ಕನ್ನಡದಲ್ಲಿಯ ಪರಿಚಯದೊಂದಿಗೆ ಕಲಿಯುತ್ತಾ ಬರೋಣ.



Foundational Literacy Goal: Identifies letters and their sounds.

Learning Sheet

Activity 1.1:

Your teacher will read the following pairs of words. Listen and repeat.
ಶಿಕ್ಷಕರು ಓದಿ ಹೇಳಿದ ನಂತರ ಅದೇ ರೀತಿಯಾಗಿ ನೀವು ಸಹ ಓದಿರಿ.

feel

fill

heat

hit

sleep

slip

green

grin


What difference in sound were you able to identify for each pair of words?
ANS: In the above words feel, heat, sleep and green we identify the sound of /i:/ and in the words of fill, hit, slip and grin, we can identify the sounds of /I/ sound.
ಈ ಮೇಲಿನ ಪದಗಳಾದ ಫೀಲ್, ಹೀಟ್, ಸ್ಲೀಪ್ ಮತ್ತು ಗ್ರೀನ್ ಪದಗಳಲ್ಲಿ ನಾವು 'ಈ' ಕಾರ ಉಚ್ಚರಣೆಯನ್ನು ಬಳಸುತ್ತೇವೆ. ಉಳಿದ ಪದಗಳಾದ ಫಿಲ್, ಹಿಟ್, ಸ್ಲಿಪ್ ಮತ್ತು ಗ್ರಿನ್ ಪದಗಳಲ್ಲಿ ನಾವು 'ಇ' ಕಾರ ಉಚ್ಚರಣೆಯನ್ನು ಬಳಸುತ್ತೇವೆ.

ಒಂದನೇಯ Activity ಯ ಉದಾಹರಣೆಗಳ ಜೋತೆಗೆ ಇನ್ನೀತರ ನಿಮಗೆ ದೊರೆತಿರುವ ಉದಾಹರಣೆಗಳನ್ನು ಅಭ್ಯಾಸ ಮಾಡಿ ನಂತರ ಈಗ Activity 2 ಕ್ಕೆ ಹೋಗೋಣ.

Activity 1.2:

Say each word given below and write them down in either of the two columns. A few examples have been given for you.

Lead, seek, clean, fit, mist, kit, priest, read, grin, speed, mix, meet, breed, sheet, win, mean, spit, chit, dream, fees, heed, lean, trim, hid.

/i:/

/I/

e.g., mean

e.g., spit,

lead

fit

seek

mist

clean

kit

read

priest

speed

grin

meet

mix

breed

win

sheet

chit

dream

trim

fees

hid

heed

 

lean

 


Activity 2.1:

Your teacher will read the following pairs of words. Listen and repeat.

bed

bad

said

sad

set

sat

met

mat

pen

pan

What difference in sound were you able to identify for each pair of words?

ANS: In the words of bed, said, set, met and pen we can able to identify the sounds of /e/ sound and in the words of bad, sad, sat, mat and pan we can able to identify the sounds of /ӕ/ sound.

(ಈ ಮೇಲಿನ ಪದಗಳಾದ ಬೆಡ್, ಸೇಡ್, ಸೆಟ್, ಮೆಟ್ ಮತ್ತು ಪೆನ್ ಪದಗಳಲ್ಲಿ ನಾವು ‘ಎ’ ಕಾರ ಉಚ್ಚರಣೆಯನ್ನು ಬಳಸುತ್ತೇವೆ. ಉಳಿದ ಪದಗಳಾದ ಬ್ಯಾಡ್, ಸ್ಯಾಡ್, ಸ್ಯಾಟ್, ಮ್ಯಾಟ್ ಮತ್ತು ಪ್ಯಾನ್ ಪದಗಳಲ್ಲಿ ನಾವು ‘ಯ್ಯ’ ಕಾರ ಉಚ್ಚರಣೆಯನ್ನು ಬಳಸುತ್ತೇವೆ.)

Activity 2.2:

Say each word given below and write them down in either of the two columns. A few examples have been given for you.

Catch, tense, slap, fan, left, mad, scratch, neck, span, sent, hatch, fresh, den, drench, sketch, pat, flat, fleck, deck, crack.

/ ӕ /

/e/

e.g.: hatch

e.g.: drench

catch

tense

fan

left

mad

neck

scratch

sent

span

fresh

pat

den

flat

sketch

crack

fleck

slap

deck



Activity 3.1:

Your teacher will read the following words. Listen and repeat.

part

fast

heart

past

smart

mask

shark

hard

art

bark

Can you identify the common sound in all of these words?

ANS: Yes, we can identify the sound of /a:/ sound in the above words.

(ಈ ಮೇಲಿನ ಪದಗಳಾದ ಪಾರ್ಟ್, ಫಾಸ್ಟ್, ಹಾರ್ಟ್, ಪಾಸ್ಟ್, ಸ್ಮಾರ್ಟ್, ಮಾಸ್ಕ್, ಶಾರ್ಕ್, ಹಾರ್ಡ್, ಆರ್ಟ್ ಮತ್ತು ಬಾರ್ಕ್ ಪದಗಳಲ್ಲಿ ನಾವು ‘ಆ’ ಕಾರ ಉಚ್ಚರಣೆಯನ್ನು ಬಳಸುತ್ತೇವೆ.)

Write 4 more words with the same sound:

1) Ask

2) walk

3) chalk

4) park

Activity 3.2:

Read the paragraph given below, underline the words that have the sound /a:/ and write it in the box.

He is my father. He works in an art gallery. His master is an old man, past seventy. All the workers there are smart and sincere.

Father, art, master, past, are, smart

 

Activity 4:

Your teacher will read the following words. Listen and repeat.

again

achieve

assist

above

amidst

among

aloof

around

ashore

ago

What is the sound that all these words begin with?

ANS: These all words begin with /ә/ sound.
(ಈ ಮೇಲಿನ ಪದಗಳಾದ ಅಗೇನ್, ಅಚೀವ್,ಅಸ್ಸೀಸ್ಟ್, ಅಬೋವ್, ಅಮಿಡ್ಸ್ಟ್, ಅಮಾಂಗ್,  ಅಲೂಫ್, ಅರೌಂಡ್, ಅಶೋರ್ ಮತ್ತು ಅಗೋ ಪದಗಳಲ್ಲಿ ನಾವು ‘ಅ’ ಕಾರ ಉಚ್ಚರಣೆಯನ್ನು ಬಳಸುತ್ತೇವೆ.)

Write 4 more words with the same sound:

1) attain

2) allow

3) apart

4) abandon

Activity 5:

Your teacher will read the following words. Listen and repeat.

Proper

shower

paper

Danger

refer

Member

What is the sound that all these words end with? It is / ә/.

Write 4 more words with the same sound:

1) cover

2) tower

3) clever

4) power

Activity 6:

Your teacher will read the following words. Listen and repeat.

Shirt

bird

earth

turn

Dirt

learn

hurt

first

What is the common sound in all these words? It is /:/ or /ә:/

Write 4 more words with the same sound:

1) perk

2) clerk

3) curd

4) birth

Activity 7:

Your teacher will read the following words. Listen and repeat.

up

hush

plus

luck

tub

but

shut

mug

What is the sound common in all these words? It is /^/.         

Write 4 more words with the same sound:

1) us

2) bus

3) much

4) dumb

Activity 8:

Your teacher will read the following words. Listen and repeat.

move

school

true

roof

mood

shoe

proof

tune

prove

blue

choose

gloom

What is the sound common in all these words? It is /:/

(ಈ ಮೇಲಿನ ಪದಗಳಾದ ಮೂವ್, ಮೂಡ್, ಪ್ರೂವ್, ಸ್ಕೂಲ್, ಶೂ, ಬ್ಲೂ,  ಟ್ರೂ, ಪ್ರೂಫ್, ಚೂಸ್, ರೂಫ್, ಟೂನ್ ಮತ್ತು ಗ್ಲೂಮ್ ಪದಗಳಲ್ಲಿ ನಾವು ‘ಊ’ ಕಾರ ಉಚ್ಚರಣೆಯನ್ನು ಬಳಸುತ್ತೇವೆ.)

Write 4 more words with the same sound:

1) loose

2) tool

3) fool

4) cool

Activity 9:

Your teacher will read the following words. Listen and repeat.

could

push

good

would

put

should

bull

book

What is the common sound in all these words? It is /u/

(ಈ ಮೇಲಿನ ಪದಗಳಾದ ಕುಡ್, ಪುಟ್, ಪುಶ್, ಶುಡ್, ಗುಡ್, ಬುಲ್, ವುಡ್ ಮತ್ತು ಬುಕ್ ಪದಗಳಲ್ಲಿ ನಾವು ‘ಉ’ ಕಾರ ಉಚ್ಚರಣೆಯನ್ನು ಬಳಸುತ್ತೇವೆ.)

Write 4 more words with the same sound:

1) would

2) cook

3) shook

4) full

Activity 10:

Your teacher will read the following words. Listen and repeat.

shot

what

got

scot

moth

cloth

hot

bob

What is the common sound in all these words? It is //

Write 4 more words with the same sound:

1) pot

2) mop

3) cot

4) hot       

Activity 11:

Your teacher will read the following words. Listen and repeat.

shore

score

more

drone

court

board

nurse

Floor

What is the common sound in all these words? It is /ᴐ:/

(ಈ ಮೇಲಿನ ಪದಗಳಾದ ಶೋರ್, ಕೋರ್ಟ್, ಸ್ಕೋರ್, ಬೋರ್ಡ್, ಮೋರ್, ನರ್ಸ್, ಡ್ರೋನ್ ಮತ್ತು ಫ್ಲೋರ್  ಪದಗಳಲ್ಲಿ ನಾವು ‘ಒ’ ಕಾರ ಉಚ್ಚರಣೆಯನ್ನು ಬಳಸುತ್ತೇವೆ.)

Write 4 more words with the same sound:

1) bore

2) chore

3) whole

4) door

Assessment Activity

Activity 12:

Go through the list of words given below. Pronounce each word, identify the vowel sound and write them in the respective columns. Note that some words have more than one vowel sound and for such words consider the sound of the letter that has been underlined.

Shoe, cap, plus, manage, whose, fruit, brother, them, mud, spent, above, flat, burn, push, ore, pass, scatter, ease, check, hut, puss, devil, art, salt, mint, board, mast, fish, shock, vast, lock

/I:/

/I/

/e/

/ӕ/

/a:/

/ә/

fee

hill

bed

map

grass

aloof

ease

mint

them

cap

pass

plus

 

fish

spent

manage

art

brother

 

 

check

flat

salt

above

 

 

devil

scatter

mast

 

 

 

 

 

vast

 

/:/

/^/

/:/

/U/

//

/:/

burn

bud

foot

bush

rock

hoard

 

mud

shoe

fruit

shock

ore

 

hut

whose

push

lock

board

 

 

 

puss

 

 

ಈ ಮೇಲಿನ ಎಲ್ಲಾ ಚಟುವಟಿಕೆಗಳು basic ಚಟುವಟಿಕೆಗಳಾಗಿದ್ದು ಮುಂದಿನ ಭಾಗಗಳಲ್ಲಿ ಎಲ್ಲಾ learning Sheets ಗಳನ್ನು ಕಲಿಯುತ್ತಾ ಬರೋಣ.










10th Class English Notes

Comments

Popular posts from this blog

Karnataka SSLC Board Exam Result 2024 | How to Check Karnataka SSLC Exam Result 2024

2nd PUC Sociology Notes | ಅಧ್ಯಾಯ-1 | ಭಾರತೀಯ ಸಮಾಜದ ನಿರ್ಮಾಣ ಮತ್ತು ಜನಸಂಖ್ಯಾ ಶಾಸ್ತ್ರ

SSLC Social Science New Text Book Question Ans | 10ನೇ ತರಗತಿ ಸಮಾಜ ವಿಜ್ಞಾನ ಹೊಸ ಪಠ್ಯಪುಸ್ತಕದ ಪ್ರಶ್ನೋತ್ತರಗಳು |

Middle Adds

amezon